Cele konkursu:
- zapoznanie dzieci ze standardami dobrego wychowania oraz wskazanie jaki ma ono wpływ na codzienne życie i relacje rówieśnicze.
- Propagowanie właściwych wzorców zachowań.
- Podniesienie kultury osobistej wśród uczniów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w szkole.
- Wdrażanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Kształtowanie mechanizmów empatii i tolerancji wobec innych.
- Wdrażanie dzieci do pozytywnego zachowywania się w kontaktach z kolegami.
- Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych.
- Uświadomienie celowości stosowania właściwych zachowań między ludźmi.
- Wyposażenie uczniów w wiedzę na temat zasad savoir –vivre.
- Wyrabianie szacunku dla siebie i innych.
- Przestrzeganie norm społecznych i zasad kultury.
Harmonogram działań:
- Realizacja zagadnień dotyczących zasad kultury i dobrego wychowania na zajęciach dydaktyczno – wychowawczych w edukacji wczesnoszkolnej, na godzinach wychowawczych w klasach IV-VI SP, I-III Gimnazjum oraz na zajęciach w świetlicy szkolnej. Termin realizacji: marzec. Odpowiedzialni: wychowawcy, opiekunowie świetlicy.
- Konkurs plastyczny „Plakat propagujący zasady dobrego wychowania” lub „ Drzewo wartości”. Konkurs dla wszystkich klas. Termin realizacji: do 14 III 2016 r.
Odpowiedzialni: nauczyciele plastyki.
- Konkurs literacki na wiersz „ Magiczne słowa” lub krótką pracę pisemną nt.: „Moje zachowanie świadczy o mnie” dla klas IV-VI SP, I-III Gimnazjum.
Odpowiedzialni: nauczyciele języka polskiego.
- Przygotowanie i udział uczniów w konkursach:
- Konkurs klasowy – test „ Mistrz dobrych manier”. Termin realizacji: do 18 III 2016 r.
Odpowiedzialni: zespół wychowawczy.
- Konkurs szkolny „ Mistrz dobrych manier Zespołu Szkół w Wołkowyi”. Termin realizacji: II semestr, do 17 VI 2016 r.
Odpowiedzialni: wychowawcy klas.
- Opracowanie i ekspozycja gazetek ściennych w klasach oraz na korytarzach szkolnych. Termin realizacji: III, IV, V 2016 r.
Odpowiedzialni: wychowawcy, samorząd uczniowski.
- Przygotowanie inscenizacji na temat znajomości i stosowania zasad dobrego zachowania na co dzień w stosunku do osób starszych, dorosłych, rówieśników. Termin realizacji: IV 2016r.
Odpowiedzialni: wychowawczyni klasy V p. A. Wronowska.
Regulamin konkursu „Mistrz Dobrych Manier”
„Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą”
Adam Mickiewicz
Uczeń pretendujący do tytułu „MISTRZA” potrafi:
- Szanować wartości: prawdę, życzliwość, wyrozumiałość, tolerancję,
- Przestrzegać zasad zgodnego współdziałania w grupie,
- Kulturalnie zwracać się do innych,
- Używać zwrotów grzecznościowych,
- Nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
- Dostrzegać potrzeby i uczucia innych,
- Prawidłowo i kulturalnie zachowywać w szkole, w domu i w miejscach publicznych.
- Konkurs będzie miał postać testu i odbędzie w czasie zajęć w klasach młodszych oraz na godzinach wychowawczych w pozostałych klasach. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie testu będzie wychowawca klasy, który otrzyma gotowy test wiedzy od organizatorów konkursu. Z wszystkich klas biorących udział w konkursie zostanie wyłonionych 1 uczeń z największą liczbą punktów, który otrzyma tytuł „Mistrza dobrych manier”.
- Wybory „ Mistrza dobrych manier Zespołu Szkół w Wołkowyi”.
Zasady wyboru w kategorii indywidualnej:
„Mistrz Dobrych Manier” to osoba w zespole klasowym, która dla innych jest wzorem dobrego zachowania, przestrzega kodeksu klasowego oraz Regulaminu Szkoły. Wyróżnia się aktywnością, chętnie niesie pomoc koleżankom i kolegom, cechuje się wysoką kulturą osobistą.
- Wybór Mistrza odbywa się w każdej klasie co miesiąc.
- Kandydować do tytułu Mistrza ma prawo każdy uczeń w swojej klasie;
- Z każdej klasy co miesiąc wybierany jest tylko jeden uczeń.
- W uzasadnionych wypadkach wychowawca może dokonać wyboru więcej niż 1 ucznia.
- Wyboru dokonuje wychowawca klasy wspólnie z zespołem klasowym.
- Warunkiem uzyskania tytułu jest:
- Brak uwag negatywnych w danym miesiącu;
- Co najmniej jedna uwaga pozytywna.
- W przypadku kilku kandydatów klasa dokonuje głosowania.
- Ostateczną decyzję podejmuje wychowawca klasy.
Uczeń, który zostaje wybrany, otrzymuje dyplom „Uczeń miesiąca” i ustną pochwałę na forum klasy (nazwiska wyróżnionych uczniów, będą umieszczane w szkolnej galerii).
Jeżeli w danej klasie nie ma kandydata na ucznia miesiąca (np. wszyscy uczniowie mają uwagę negatywną w danym miesiącu), wtedy tytuł ten nie jest przyznawany w danej klasie.
Kryteria wyboru Mistrza Dobrych Manier:
Spośród osób w klasie, które otrzymały tytuł „Uczeń miesiąca” w jednym z miesięcy roku szkolnego, z każdej klasy jedna osoba jest nominowana do tytułu „Mistrza Dobrych Manier Zespołu Szkół w Wołkowyi” przyznawanego na koniec roku szkolnego. Nominacji dokonuje wychowawca klasy wspólnie z zespołem klasowym, konsultując się z nauczycielami uczącymi w danej klasie, biorąc pod uwagę:
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania,
- liczbę uwag pozytywnych, brak uwag negatywnych z zachowania,
- uczestnictwo w wydarzeniach szkolnych,
- dodatkowe prace na rzecz klasy i szkoły,
- pomoc pracownikom szkoły,
- reprezentowanie klasy, szkoły w konkursach,
- wykonanie pomocy, gazetek, dekoracji,
- aktywny udział w akcjach charytatywnych,
- organizację imprez klasowych, szkolnych,
- pomoc słabszym w nauce,
- właściwą reakcję na sytuacje konfliktowe i przejawy agresji,
- wzorowe wywiązywanie się z podjętych zadań i funkcji.
Spośród osób nominowanych przez klasy Kapituła wybiera jednego ucznia z każdego etapu nauczania, który w danym roku szkolnym uzyskuje tytuł i statuetkę „Mistrza Dobrych Manier Zespołu Szkół w Wołkowyi”.
W skład Kapituły wchodzi:
- Dyrektor Szkoły
- Pedagog szkolny
- Wychowawcy klas
- 2 członków SU
Uwaga: Osoba ta nie musi być jednocześnie najbardziej lubianą w klasie, dlatego uczniowie mają jedynie dla wychowawcy głos doradczy.
Organizatorem konkursu jest Zespół Wychowawczy.
Opracowała: M. Rychlicka